HopeNow’s vedtægter

§ 1 Navn og hjemsted

Foreningens navn er HopeNow.

Foreningen har hjemsted i Frederiksberg kommune.

Det er foreningen HopeNow, der ejer navnet (‘HopeNow’), logoet og de tilhørende hjemmesidedomæner (www.HopeNow.dk og www.HopeNow.eu).

§ 2 Formål

Foreningens formål er:

At bekæmpe og forebygge menneskehandel med mennesker uanset køn, identitet og alder.

At fremme offentlighedens og medlemmers kendskab til trafficking/handel med mennesker (med særligt fokus på afrikanske mænd og kvinder) og de problemstillinger, der knytter sig til dette fænomen gennem socialt arbejde, foredrag, oplysningskampagner, undervisning, fællesskab, nationalt og internationalt samarbejde og aktiviteter.

At skaffe midler og ressourcer til socialt og terapeutisk arbejde for og med handlede mennesker.

At arbejde for og medvirke til at der opnås forbedring og hjælp til ofre for menneskehandel og deres forhold i såvel Danmark som i deres oprindelseslande.

At medvirke til at ofre for menneskehandel selv aktivt tager del i forbedring af deres livsvilkår med udgangspunkt i empowerment og hjælp-til-selvhjælp.

At arbejde med, uddanne og informere om menneskehandel i hele Danmark.

§ 3 Medlemskreds

Alle, som kan tilslutte sig foreningens formål, kan blive medlem af foreningen. Indmeldelse kan ske via foreningens hjemmeside. Kontingent er forfalden ved indmeldelse. Foreningen har flere former for medlemskab, og kontingenter og betingelser for medlemskab vedtages af generalforsamlingen.

Et fuldt medlemskab giver stemmeret på den årlige generalforsamling. Øvrige personlige medlemskaber giver adgang til generalforsamlingen, men ingen stemmeret.

Skoler, institutioner, firmaer og virksomheder kan indmelde sig kollektivt i foreningen. Et kollektivt medlemskab giver en stemme på generalforsamlingen.

Udmeldelse kan ske via e-mail til foreningen via kontaktadresse på foreningens hjemmeside.

§ 4 Udelukkelse og eksklusion

Foreningens bestyrelse kan udelukke eller ekskludere et medlem, såfremt vedkommendes opførsel strider mod foreningens vedtægter eller andre gældende, offentliggjorte bestemmelser eller på særlig grov måde har tilsidesat sine medlemspligter.

Såvel i sager om udelukkelse som eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

§ 5 Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af maj måned.

Adgang til generalforsamlingen har bestyrelsen og medlemmer, der senest ugedagen forinden har betalt forfaldent kontingent, samt hvem bestyrelsen måtte invitere.

Generalforsamlingen indkaldes med mindst 3 ugers varsel via mail og annoncering på foreningens hjemmeside med angivelse af dagsorden.

Alle medlemmer af foreningen har taleret. Der kan stemmes ved personligt fremmøde. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Beslutninger træffes ved simpelt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer et flertal på mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Angående foreningens opløsning henvises til § 9.

Forslag, som ønskes behandlet, skal være indsendt via mail til hele bestyrelsen senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse. Evt. indkomne forslag offentliggøres via mail sammen med den endelige dagsorden senest en uge før generalforsamlingen. Det reviderede regnskab fremlægges i forbindelse med generalforsamlingens afholdelse.

En lovlig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, dog henvises til § 9 i forbindelse med foreningens opløsning.

Dirigenten vælges af forsamlingen og leder generalforsamlingen. Dirigenten afgør alle spørgsmål ang. behandlings- og afstemningsmåder.

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte flg. punkter:

1.     Valg af dirigent og referent

2.     Forelæggelse af bestyrelsens beretning til godkendelse

3.     Forelæggelse af det reviderede regnskab for det forløbne år til godkendelse

4.     Forelæggelse af bestyrelsens forslag til kontingent

5.     Forelæggelse af budget for det kommende år til godkendelse

6.     Behandling af indkomne forslag

7.     Valg af bestyrelsesmedlemmer samt eventuelle suppleanter (se § 7)

8.     Valg af revisor

9.     Eventuelt

§ 6 Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en tredjedel af foreningens medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det eller de emner, der ønskes behandlet.

Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår indkaldelse, mødets ledelse, afstemning mm gælder de samme betingelser som for den ordinære generalforsamling.

§ 7 Bestyrelsen

Alle medlemmer, der har betalt fuldt kontingent, er valgbare til bestyrelsen.

Alle bestyrelsesmedlemmer og eventuelle suppleanter skal underskrive en fortrolighedserklæring.

Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige og særlige udvalg. Bestyrelsen konstituerer sig selv og vælger én eller flere talspersoner, der kan udtale sig på foreningens vegne. Det er udelukkende Michelle Mildwater, eller talspersoner udpeget af bestyrelsen, der kan udtale sig på foreningens vegne.

Bestyrelsen består af en formand, en kasserer og derudover 1-5 medlemmer, der alle vælges for 2 år af gangen på den ordinære generalforsamling. En yderligere udvidelse af bestyrelsen kan kun ske på den ordinære generalforsamling. Det skal tilstræbes, at ikke alle bestyrelsesmedlemmer ophører i bestyrelsen på samme tid af hensyn til kontinuiteten i arbejdet.

På den ordinære generalforsamling kan der eventuelt vælges to suppleanter til bestyrelsen. Suppleanterne vælges i så fald for 1 år af gangen. Såfremt der vælges suppleanter, kan disse deltage i bestyrelsesmøder uden stemmeret.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, og der skal skrives referat eller beslutningsreferat over bestyrelsens møder, forhandlinger og beslutninger. Bestyrelsen skal tilse, at referater og øvrige dokumenter, der vedrører foreningen, arkiveres på forsvarlig vis.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af bestyrelsen er til stede ved et bestyrelsesmøde, og formanden er til stede personligt eller online. Bestyrelsesmøderne er lukkede.

Optagelse af lån, køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af den samlede bestyrelse.

Foreningen tegnes af formanden og ved dennes frafald af to bestyrelsesmedlemmer i foreningen.

Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse for de forpligtigelser, der påhviler foreningen.

§ 8 Regnskab og revision

Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen skal senest den 1. april afgive regnskab og dokumentation for det forgangne år og status pr. 31. december til revisorerne.

Driftsregnskab og status, der forelægges på generalforsamlingen til godkendelse, skal være forsynet med revisors påtegning og underskrift. På den ordinære generalforsamling vælges for 1 år af gangen autoriseret revisor.

Revisor tilrettelægger sit arbejde efter aftale med bestyrelsen.

§ 9 Foreningens opløsning

Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves det, at mindst 2/3 af foreningens medlemmer er til stede. For at forslaget kan vedtages kræves det, at mindst 3/4 af de fremmødte stemmer for forslaget.

Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer, der er til stede. Ved opløsning tilfalder et eventuelt likvidationsprovenue eller overskud en anden forening, som har hjemmehørende i Danmark eller i et andet EU/EØS-land og har et almenvelgørende eller på anden vis almennyttigt formål jf. bekendtgørelse nr. 1656 af 19. december 2018.

Således vedtaget på foreningens generalforsamling den 5. september 2022.

Den 5. september 2022: